Jobba som supportagent och gör karriär

Allt fler personer söker sig till yrket som supportagent, men samtidigt finns det flera som inte har den blekaste aning om vad denna karriär innebär. Arbetsbeskrivningen kan tyckas vara glasklar när du ser den men sanningen är att det inom kundtjänstarbete finns många olika vägar att gå. Yrket är dock relativt enkelt och personer i alla åldrar kan ansöka, något som gjort rollen mycket populär.

Kort beskrivet är supportrollen ett yrke där du ska hjälpa folk att reda ut frågor och problem. Det kan handla om allt ifrån support inom betting och casino till att hjälpa folk som behöver rätt försäkring för villan eller lägenheten. Det spelar ingen roll i vilken marknad du känner dig hemma, supportjobb finns att få inom de flesta kategorier. Lediga jobb hittar du enklast via nätet.

Ansöka om jobb som supportagent

Precis som med alla andra jobb gäller det att visa framfötterna för att få det du söker. För att bli bra på kundservice behöver du ofta vara social, lugn och vara bekväm med att ibland behöva jobba under stress.

En anställningsprocess för jobbet som supportagent är vanligtvis relativt kort och smidig. Du får komma in på en intervju där arbetsgivaren vill veta mer om varför just du ska få jobbet. Se till att vara förberedd på frågor kring både företaget i stort men också om rollen och vad den innebär. Oftast får du besked inom någon vecka om du fått jobbet eller inte.

Olika typer av kundtjänst

En stor del av jobben inom kundtjänst idag är riktade mot spelmarknaden, med andra ord betting, poker och casino. Dagligen vänder sig tusentals spelare till de olika spelbolagens kundtjänster för att få hjälp med frågor och problem de stött på under sitt spelande. En supportagents jobb är då att på ett enkelt och smidigt sätt vägleda spelaren och lösa problemet på bästa sätt.

För dig som inte lockas av spelmarknaden, finns otaliga kundtjänstjobb att få inom andra marknader. Du kan till exempel testa att jobba inom kundtjänsten för ett klädföretag, ett försäkringsbolag, ett hemelektronikföretag eller ett telefonbolag. Valet är helt upp till dig, beroende på vad du själv tycker om och är duktig på. Välj ett yrke där du känner att du har en bra kompetens så kommer det bli mycket enklare.

Karriärmöjligheter

För dig som vill sikta högre och ta nästa steg inom supportyrket finns flera vägar att gå. Möjligheterna till att du ska bli befordrad är stora om du hela tiden visar vad du kan och gör ditt bästa på jobbet. Oftast arbetar kundtjänstarbetare i grupp och om du visar dig tillräckligt kompetent inom ditt yrke är chansen stor att du får ta ett steg uppåt i karriären och bli gruppledare.

Som en gruppledare, eller team leader som det oftast kallas, kan du få nya arbetsuppgifter samtidigt som du får ta på dig en hel del ansvar. Du fungerar då som arbetsledaren av din grupp av medarbetare, vilket betyder att du hela tiden måste föregå med ett gott exempel. Fördelarna med att jobba som gruppledare är många – inte minst för ditt CV, eftersom du bevisar att du kan koordinera jobb för en hel grupp.

Är du direkt anställd av företaget vars kundtjänst du arbetar i kan andra roller också öppna upp sig. Du an till exempel flytta från kundtjänstavdelningen till marknadsföringsavdelningen, eller också avancera till en högre ledningsposition. Din största fördel gentemot sökande utifrån är att du känner företaget utan och innan och dessutom har bevisat vad du kan.

Fördelar med jobbet som supportagent

Det finns flera fördelar med att jobba som supportagent. Jobbet tar ingen hänsyn till hur gammal eller ung du är, vilket gör att precis vem som helst kan söka sig till yrket. Befordringsmöjligheterna är dessutom mycket goda för den som jobbar extra hårt och visar framfötterna. Yrket är även mycket lärorikt, eftersom du lär dig att behandla olika situationer, samt att jobba under en påtaglig stress.

Steget till att bli en kundtjänstarbetare är aldrig speciellt långt. Som svensk med en önskan om att arbeta utomlands är detta yrke din bästa chans – det finns alltid jobb för svensktalande på spännande orter som Prag, Lissabon, Berlin och Malta. Det kan gå snabbt från att du ansökt om jobbet till att du sitter på kontoret med din första kund. Lönen är oftast relativt bra och visar du ambitioner under tiden du jobbar kommer det inte dröja lång länge innan första befordringen. Ett jobb som supportagent kan verkligen beskrivas som en bra ingång för många andra karriärmöjligheter.