Jobba hemifrån – så håller du dig produktiv och social

Att gå från en kontorsplats till att jobba hemifrån är en rejäl omställning. För vissa kan det kännas som en befrielse och en skön paus från kontorsmiljön, och för andra blir det stressande när vardagliga rutiner sätts ur spel. De som föredrar jobb hemifrån ser fördelar likt att inte behöva gå upp extra tidigt för att hinna med bussen eller tåget till jobbet, och möjligheten att jobba hela dagen i pyjamas – om du inte har planerat in några videomöten under dagen det vill säga. Men trots många fördelar kommer du även stöta på utmaningar.

Under de första veckorna är det enkelt att bara se positiva aspekter med denna nya arbetsstil, och även om det är bevisat att jobb hemifrån kan förbättra din balans mellan arbetsliv och fritid, kommer du märka av att det finns en del nackdelar med ett hemmakontor. Många upplever exempelvis att det är svårare att koncentrera sig i en hemmamiljö och det krävs då att du har disciplin och kan sätta upp egna gränser och deadlines. För att kunna ta dig igenom dagarna utan att bli alltför distraherad gäller det att du skapar en kontorsplats där du kan jobba ostört, behåller dina vanliga rutiner och ser till att börja och avsluta din dag runt samma tider varje dag.

Här kommer fler tips som kan förenkla din vardag när du jobbar hemifrån!:


att skapa en kontorplats1. Skapa en kontorsplats

När du börjar jobba hemifrån behöver du först och främst hitta någonstans att sitta. Detta låter som en enkel uppgift men det är faktiskt svårare än du kan tro, många kan nämligen ha svårt att ställa om hjärnan till att associera hemmet med en arbetsplats. Det här är platsen du kom hem till när arbetsdagen var över och stället där du brukade koppla av, och det kan därmed vara svårt att hitta samma produktivitet och motivation som du hade på kontoret. I ditt hem finns det dessutom flera distraktioner som du kunde undvika på kontoret, som disk- och tvätthögar som kallar på att bli omhändertagna. 

För att kunna koppla bort dessa distraktioner är ett tips att du sätter upp en kontorsplats där du inte har dem i ditt direkta synfält. Hitta ett rum eller ett hörn i ditt hem där du kan skapa en gedigen arbetsyta och en bekväm sittställning (undvik gärna sängen) – eller där du kan stå upp och jobba för att få ergonomiska fördelar. Om du har en plats som du kan tillägna endast för arbete och kan separera från andra delar av rummet eller lägenheten, är det enklare att förknippa det med jobb. Här ska du kunna fokusera all din energi på arbetsuppgifterna du ska bocka av under dagen. 


2. Ha ett schema och en att-göra-lista

För att få en tydlig överblick av dina arbetsuppgifter är det bra att skapa ett schema eller en att-göra-lista och att se till att distribuera dina uppgifter över veckans gång. Du kan börja med en grovplanering över hur veckan ska se ut varje måndag och därefter eventuellt fylla på med fler uppgifter om det tillkommer. Du kan sedan stryka över eller bocka av uppgifterna allteftersom du slutför dem, vilket alltid är tillfredsställande.

En beprövad metod att testa för att förbättra produktivitet och minska distraktioner när du jobbar med veckans arbetsuppgifter, är den så kallade Pomodoro-tekniken. Detta är en arbetsmetod som går ut på att du jobbar i intervaller. Se till att du sitter eller står bekvämt, stoppa undan mobilen, sätt en timer på 25 minuter och lägg 100 % fokus på dina arbetsuppgifter för att kunna jobba oavbrutet. När timern ringer får du ta en kort paus och surfa på din mobil eller ta en liten promenad. Sedan sätter du timern på ytterligare 25 minuter och fortsätter.


kvinna jobbar hemifrån3. Boka in dagliga möten – håll kontakten med dina kollegor

Det många saknar mest när de börjar jobba hemifrån är kontakten med dina kollegor. När du inte längre har möjligheten att gå förbi arbetskamratens skrivbord för ett litet snack kan arbetsdagen kännas lång och tråkig. Sociala interaktioner är en naturlig del av att jobba på ett kontor, och en viktig del av arbetskulturen. Det kan därmed snabbt kännas väldigt ensamt att sitta hemma själv och inte kunna ta ett spontant snack eller vända dig om och ställa en fråga till din bordsgranne. Men som tur är finns det flera sätt för dig att hålla kontakten med dina kollegor.

När du jobbar hemifrån är det nästan läge att öka kommunikationen med kollegor och chefer, och som tur är finns flera chattprogram som erbjuder både en chattfunktion och möjligheten att ha videomöten. Tack vare detta kan du boka in möten med dina kollegor så ofta som varje dag. Istället för att skriva ett mejl eller ett meddelande kan du föreslå att ni ska ta ett snabbt möte på 10 minuter. På så sätt känns det nästan som att ni är på kontoret igen och du kan enklare förklara vad du vill och undvika missförstånd.

Då tekniken har utvecklats enormt finns det flera alternativ när det kommer till program och verktyg som underlättar att jobba hemifrån, men som också hjälper dig planera och samarbeta med dina kollegor. Förutom chattprogram och appar skapade för videomöten, finns det verktyg vars syften är att underlätta planering, beslutstagande och brainstorning. Detta kan göra det lika enkelt, om inte enklare, som att jobba från kontoret. Spana in dessa program:

  • Conceptboard – Perfekt för brainstorming och för att skapa layouter. Dela din board med dina kollegor och ge dem tillstånd att redigera.  
  • Trello – En anslagstavla på nätet där ni kan skapa planeringar, följa arbetsprocesser och hålla gemensamma deadlines. 
  • Slack – Ett chattprogram där ni kan ha enskilda konversationer, bilda större grupper och skapa omröstningar. 
  • Acceptify – Ett verktyg som gör det enklare för er att ta beslut och lösa problem tillsammans som en grupp. 
  • Bonusly – Uppmärksamma dina kollegor! Med Bonusly får alla en “veckopeng” som ni använder för att ge kudos till arbetskamrater.
  • Lucid meetings – Ett videochatt-program där du kan planera och utforma möten med en tydlig agenda och tillhörande detaljer.


4. Kom ihåg att ta pauser 

Ingen mår bra av att jobba non-stop, efter en timmes oavbruten koncentration behöver hjärnan och kroppen oftast en paus. Detta var kanske enklare att komma ihåg när du var omringad av kollegor som kunde föreslå en kaffepaus eller liknande under dagen, men inte lika enkelt att få till när du sitter ensam. Utöver din lunchrast, som ofta är en timme lång, borde du även se till att du tar kortare pauser under dagen, och det är viktigt att se till att utnyttja alla dessa pauser till max. 

Du kan till exempel klämma in ett träningspass under lunchen, likt ett yoga- eller konditionspass på 30 minuter. Fysisk aktivitet är nämligen bevisat att kunna reducera stress och förbättra din koncentrationsförmåga. Utöver detta är det förespråkat att du tar 10-15 minuters pauser då och då och passar på att stretcha kroppen, ta lite luft, gör ett mellanmål eller ring upp en kollega och ta en virtuell fika tillsammans! 


5. Håll dig till samma arbetstider 

När du jobbar hemifrån är det enkelt att tiden springer iväg och att du blir uppslukad av dina arbetsuppgifter. Och då du spenderar dagarna hemma kan det vara svårt att skilja på när jobbdagen slutar och när din fritid börjar, särskilt om du jobbar från din privata dator och inte stänger av den eller kopplar bort jobbet på samma sätt i slutet av dagen. Det är dock viktigt att du sätter tydliga gränser för när jobbdagen slutar och din fritid börjar. 

Om du till exempel började jobba klockan 08.00 varje morgon på kontoret och avslutade dagen klockan 17.00, är det naturligt att behålla de timmarna även när du jobbar hemifrån. När klockan slår fem är det alltså dags att önska dina kollegor en trevlig kväll och sedan stänga av datorn. Koppla sedan bort jobbet genom att hitta på något helt annat – som att ta tag i disken, gå ut på en promenad eller slå dig ner i soffan med en bok. 

Självklart kommer det finnas dagar då du är mitt uppe i en uppgift eller ett projekt som drar över tiden. Ser du att klockan plötsligt slagit 17.43 är det dock dags att avsluta den mest pressande uppgiften, om du inte jobbar mot en snäv deadline, och därefter lämna det som inte är lika akut tills imorgon. Nästa dag kan du återuppta det du gjorde, och gå igenom allt med nya utvilade ögon samt ett nytt perspektiv – vilket kan leda till att projektet blir ännu bättre. 


håller sig produktiv när man jobbar hemifrånExtra – 4 snabba tips för att jobba hemifrån

Behåll dina gamla rutiner

Brukade du göra en matlåda och ta med som lunch till jobbet dagen därpå? Gick du upp extra tidigt för att hinna ta en dusch innan jobbet? För att inte förlora din produktivitet eller tappa bort din vardag helt när du jobbar hemifrån, är ett tips att behålla så många av dina gamla rutiner som möjligt.

Hitta din produktiva zon

Ingen är 100 % effektiv dagarna i ända och under en arbetsdag är det inte ovanligt att motivationsnivån går upp och ner. Men om du vet att du är som mest produktiv på morgonen kan du använda detta till din fördel – se till att du planerar in de mest krävande uppgifterna på timmarna innan lunch när du är mer skärpt i hjärnan.

Skapa flera spellistor

Om du inte behöver tystnad för att kunna fokusera är det alltid trevligt med lite bakgrundsmusik under arbetsdagen. Många föredrar klassisk musik eller instrumentala soundtracks, medan andra hittar motivation i rap, rock och pop-musik.

Håll kontakten med kollegor

Att jobba hemifrån är en enkel omställning för vissa medan andra kan ha svårt att anpassa sig efter det nya ansvaret. I många fall har du och dina kollegor dock en liknande syn på saken och på de dagar då du har svårt att hitta motivation och fokus finns det oftast någon att prata med. Kanske behöver du råd om något gällande en uppgift, eller kanske ett förtydligande då något kan ha gått förlorat i tidigare kommunikationen på grund av kulturella skillnader.


Här kan du hitta jobb hemifrån

I slutändan finns det både för- och nackdelar med att jobba hemifrån. Många har till exempel insett att de sparar både tid och pengar på att skippa att pendla till ett kontor. Men även om jobb hemifrån innebär att du får mer frihet, tillkommer även mer ansvar. Du måste bland annat se till att vara disciplinerad nog att undvika distraktioner och kunna planera din dag såväl som din arbetsvecka i förväg. Det är också extra viktigt att du kommunicerar med dina kollegor så att ni är på samma nivå och kan sammansvetsa med alla planer.

Om du känner dig redo att testa på att jobba hemifrån kan du spana in de jobb vi listar här på Workwide. Här finns heltidsjobb både på plats och som jobb hemifrån.  Spana också in de lediga tjänster vi har för tillfället! 🙂