En svensk examen utomlands

När du har tagit en examen i Sverige och känner dig intresserad av att påbörja din karriär utomlands med avsikt att skaffa dig internationell erfarenhet är det värt att bli påläst om hur pass erkänd din examen är i ett annat land.

Om sådant är fallet ska vi ta en titt på det så kallade Directive 2005/36/EG som slogs igenom i Europaparlamentet år 2005 som i all huvudsak betyder att du kan ta en examen från ett EU-land och praktisera det yrket med precis samma rättigheter som en medborgare i det EU-landet.

Har du rest inom EU tidigare så har du garanterat märkt att det är mycket enklare att röra sig mellan EU-länder som en EU-medborgare än vad det är att resa till USA till exempel. Det beror på att ett av EU’s huvudmål är att erbjuda fri rörelse mellan medlemsländerna.

Låt oss gå igenom ett par av de vanligt förekommande frågorna när det kommer till erkännandet av svenska meriter utomlands.

Först och främst är det bra att veta att det finns gratis rättslig rådgivning att få genom ett team av fristående advokater som är experter på EU lag som gemensamt kallas för Your Europe Advice (YEA), tidigare kallat Citizens’ Signpost Service – CSS) som du kan kontakta via E-mail och få svar på frågor om dina rättigheter som EU-medborgare.

Kan jag söka vilket jobb som helst med min svenska examen?

Den raka svaret på den frågan är – det beror på.

De viktigaste punkterna är;

Är yrket reglerat i Sverige?
Är yrket reglerat i landet du vill flytta till?
Vill du bosätta dig i landet?
Vill du erbjuda dina tjänster temporärt i värdlandet?

Om det är så att ditt yrke inte är reglerat i Sverige kan det vara så att du saknar relevanta diplom, certifikat eller liknande och då kan det vara så att du tillfrågas bevisa att du har utövat ditt yrke i minst två av de senaste tio åren.

Skulle yrket vara reglerat i landet du vill flytta till bör du ta kontakt med relevant myndighet för att ta reda på exakt vad som krävs för att du ska kunna praktisera där.

Om vi tittar på ett scenario där du vill bosätta dig utomlands och praktisera ett yrke som i värdlandet är reglerat – då kommer dina meriter att behöva erkännas innan du kan börja jobba. Det innebär att du registrerar dig genom att ta kontakt med ansvarig myndighet i värdlandet som får förklara vad det är för slags dokument som krävs från din sida.

Om du istället är ute efter att temporärt erbjuda dina tjänster utomlands behöver du inte registrera dig för att få dina meriter erkända, dock kan du behöva skicka in en deklaration som täcker dina personuppgifter, nationalitet och andra detaljer kring yrket du ska utöva. För att få en fullständig bild över vad du behöver bevisa innan du börjar jobba ska du kontakta värdlandets myndighet som ansvarar för ditt yrke.

Måste jag kunna språket i värdlandet?

Värdlandet kan i det här fallet kräva kunskap eller förmåga att kommunicera på deras språk, så länge det är rättfärdigat i relation till det yrke du ska praktisera. Det kan variera mellan krav på en viss vokabulär, muntlig eller skriftlig kunskap, samt aktivt eller passivt deltagande i konversationer.

Det sagt så kan du behöva gå igenom en form av prov på din kunskap om yrket som en del av registreringsprocessen och det här provet kan vara på deras eget språk.

Det sagt är det två helt skilda processer med att erkänna dina meriter och utvärdera dina språkkunskaper. Erkännandet av dina svenska meriter kan varken nekas eller försenas med grund av att du har bristande språkkunskaper.

Avslutningsvis så finns det undantag till regeln och det är i fall du är ute efter att jobba som lärare för språket i värdlandet då det givetvis spelar roll hur pass bra dina språkkunskaper är.