Arbetsrätt utomlands – vad gäller?

När du väl har bestämt dig för att flytta utomlands och jobba kan det vara bra att ta reda på vilka rättigheter du har gällande arbetsrätt. Arbets- och anställningsvillkor kan vara lurigt och skifta från land till land, även om du tänker jobba inom samma bransch som du gör i Sverige. Därför är ett första tips att kontrollera hur din närvarande examen kommer värderas utomlands och detta kan du enkelt göra via Högskoleverket.

Anställningsavtal

När du är ny på en arbetsplats utomlands är det alltid viktigt att du har fått ett anställningsavtal i skriftlig form. I Sverige går detta under Lagen om anställningsskydd (LAS), men det är inte säkert att det är lag på det i andra länder så du kan behöva be om det själv. Detta dokument ska innehålla de villkor och skyldigheter som gäller både dig och din arbetsgivare. Det ska bland annat innehålla ditt fullständiga namn och din adress, din arbetsgivares fullständiga namn och namnet samt adressen till din nya arbetsplats. Detta tillsammans med en detaljerad beskrivning av din arbetstitel och dina arbetsuppgifter, vilken form av anställning du har (praktikant, provanställd, begränsat anställd eller heltidsanställd), vilken lön som ska betalas ut till dig samt hur ofta och vilka rättigheter du har gällande förmåner, arbetstider och semester.

Vad gäller vilken information som ska finnas i ditt kontrakt är detta till stor del kopplat till de övriga anställningsvillkoren som gäller för företaget.

Arbetsgivare

Det finns flera tillvägagångssätt för att bli anställd utomlands och med Workwides hjälp kan det gå blixtsnabbt. Du kan hitta en anställning på ett utländskt företag, via ett svenskt företag eller så kan till exempel ett dotterbolag till det svenska företag du redan är anställd för vilja anställa dig. Är det sistnämnda fallet kan dina arbetsrättsförhållanden fortfarande styras av svenska lagar, då din grundanställning fortfarande är i Sverige. Då ska din svenska arbetsgivare förse dig med de dokument du behöver, detta gäller till exempel handlingar om försäkring.

Men du kan inte räkna med att svenska lagar gäller bara för att din arbetsgivare eller det företag du arbetar för är svenska. Det är mycket möjligt att det istället är arbetslandets lagar som gäller då det är där ni befinner er.

Är du så kallad lokalanställd, alltså anställd av ett lokalt företag i det nya landet, är det med största sannolikhet det nya landets lagar angående arbetsrätt som gäller. Det är då viktigt att du läser igenom kontrakt och anställningsavtal noga. Är du osäker kan du be någon annan också läsa igenom det innan du skriver under, eller ta hjälp av en jurist.

Lönevillkor

De skillnader du kan stöta på när det kommer till arbetsrätt utomlands kan vara att du behöver diskutera både anställningsvillkor och lön själv. Vad gäller lön bör du ta reda på vad som är rimligt för din tjänst i och med din tidigare erfarenhet och utbildning (här kan det hjälpa att veta hur din utbildning värderas) men du får också räkna med att vissa länder har lägre löner än vad du skulle få i Sverige för samma arbete. Detta kan bero på att levnadskostnader och liknande i allmänhet inte är lika höga. Ta även reda på vad som ingår i lönepaketet: vilka förmåner kan ditt nya företag erbjuda dig? Bjuder de på sjukvård, pensionsavsättning eller andra förmåner som kan locka?

Just vilka rättigheter du kommer ha inom det nya företaget och allt vad det innebär kan vara det knepigaste att komma underfund med när du inte har någon tidigare erfarenhet inom dessa ämnen. Men det är också en av de viktigaste beståndsdelarna för att se till att din anställning är korrekt utformad och att du inte blir lurad eller besviken på din nya arbetsplats.

 

Dela artikeln
Dela på Facebook   Dela på Twitter   Dela på Linkedin